Kræftens Bekæmpelse efterlyser regulering af alkohol i supermarkeder

28. september 2024

Undersøgelsen, som Kræftens Bekæmpelse har foretaget i 34 dagligvarebutikker, afslører, at alkohol ofte er placeret meget synligt i butikkerne. I to ud af tre butikker findes alkohol ved kasselinjen, og i en fjerdedel er alkoholen placeret allerede ved indgangen. Desuden er alkohol præsenteret i synlige og farverige opsatser rundt omkring i butikken.

Dette mønster kan friste forbrugerne til at købe alkohol, selvom det ikke var på deres indkøbsliste. Dette er der især grund til at være opmærksom på, da alkohol øger risikoen for flere sygdomme, herunder mindst syv kræftformer. Kræftens Bekæmpelse finder denne fremtrædende placering bekymrende, da det også kan påvirke børn og unge, som møder alkohol mange gange under et almindeligt indkøb.

Forslag til regulering

Kræftens Bekæmpelse opfordrer til en tydeligere regulering af, hvor alkohol må placeres i butikkerne. Politikerne bag forebyggelsesplanen fra 2023 er allerede opmærksomme på problemet og har foreslået regler om, at alkohol ikke må stå ved siden af varer, der henvender sig til børn og unge, eller ved indgangen til supermarkedet.

Kræftens Bekæmpelse foreslår at begrænse alkohol til at stå ét eller to steder i hver butik. Forebyggelseschefen understreger, at denne regulering kun er ét skridt mod at reducere eksponeringen af alkohol til børn og unge. Der er også brug for mere fokus på at bekæmpe markedsføring af alkohol på sociale medier, gennem influencers og sponsorater.

Der er bred enighed om, at der skal sættes ind på flere fronter for at reducere alkoholforbruget blandt danske unge, som i øjeblikket er europamestre i fuldskab. Rebild-området kan derfor også blive påvirket af disse reguleringer, hvis de træder i kraft, og det kan betyde færre fristelser for både forældre og børn, når der handles ind til hverdag.