Vejdirektoratet vil belønne mere klimavenlig asfalt

7. december 2023

Næste år kan en entreprenør med et mere klimavenligt tilbud vinde over en billigere entreprenør i en udbudsrunde, når der skal udskiftes asfalt på statens veje. Vejdirektoratet vil i et nyt pilotprojekt præmiere CO2-besparende tiltag i en række udbudsrunder.

Uret begynder at tikke fra det øjeblik, at arbejdet går i gang i det norske granitbrud eller i genbrugsbunken med at skaffe råvarer til dansk asfalt – til vejen er lagt. Man kunne kalde det fra granitbrud til vej.

Sådan beder Vejdirektoratet sine entreprenører om at opgøre deres CO2-regnskab indenfor asfaltarbejde, og det sker ved miljøvaredeklarationer (EPD), som er 3. part verificerede. I 2024 vil Vejdirektoratet efter norsk forbillede præmiere CO2-besparende tilbud i 10 større asfaltarbejder rundt om i landet.

– Vi skal alle bidrage til at løse klimakrisen. På denne måde skaber vi et sundt incitament til at være mest klimavenlig. Tilbudsgivere, som har en mindre CO2-udledning, vil få en kontant fordel, når tilbuddene evalueres. Det betyder, at der måske vil være tilfælde, hvor et dyrere tilbud vil løbe med ordren, hvis de har det laveste CO2-aftryk, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt.

Idéen er hentet i Norge
Hvert tons CO2 får en skyggepris i form af et tillæg på 1.500 kroner. Idéen er hentet i Norge, hvor man begyndte på et lignende niveau for fem år siden. Baseret på norske erfaringer forventer Vejdirektoratet, at der vil kunne opnås en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen ved produktion og udlægning – i takt med at branchen implementerer mere klimavenlige løsninger.

– Pilotprojektet har store perspektiver. Når vi har høstet erfaringer fra de første udbud, så kan metoden udbredes til alle statens asfaltarbejder. Og selvfølgelig skal vi løbende udvikle den hen ad vejen sammen med vores leverandører. Men sigtet om, at man har en konkurrencemæssig fordel ved et lavere CO2-aftryk, ligger fast. Vores erfaringer vil vi naturligvis også stille til rådighed til kommunerne, der ejer hovedparten af landets veje, siger Michael Kirkfeldt.

Bod eller bonus
Efter asfaltarbejdet er ovre, vil det blive kontrolleret, at entreprenøren har overholdt det lovede CO2-mål. I fald det er overskredet, skal entreprenøren betale en bod, og er CO2-regnskabet bedre end lovet, opnås en bonus.

Transportminister Thomas Danielsen siger:
– Jeg er overbevist om, at det vil skubbe på udviklingen, når det bliver synligt, at der er en gevinst ved at begrænse udledningen. Derfor ser jeg frem til at følge pilotprojektet, hvor entreprenører i udbudsprocessen belønnes for at kunne levere en klimavenlig asfalt. Vi kan ikke komme udenom, at anlægsarbejde indebærer en CO2-udledning. Men jeg ved, at asfaltbranchen løbende udvikler og tester nye metoder, og en skyggepris er et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg.

I Asfaltindustrien, der er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, er leverandører til branchen eller arbejder med veje, ser direktør Anders Hundahl positivt på pilotprojektet.

– Vi er glade, for at klima nu bliver tildelingskriterium i Vejdirektoratets udbud. Det betyder mindre CO2 i atmosfæren. Jeg håber, at Vejdirektoratets grønne initiativ bliver fulgt af kommuner og private bygherrer, når de også anlægger og vedligeholder veje, siger direktør Anders Hundahl.

Vejsektoren er netop i dag samlet i Nyborg til Vejforum, og Vejdirektoratets direktør vil i sin tale fortælle branchen om planerne. Først i det nye år vil branchen blive indbudt til et dialogmøde om pilotprojektet.