Alarm 112

Advarsel: Kontaktbedrageri har ramt Rebild og omegn med stor kraft – 10 tilfælde det seneste døgn

I løbet af det seneste døgn har der været en hel række hændelser af kontaktbedrageri i det nordjyske område, herunder Mariagerfjord og Rebild Kommune.

Advarsel: Kontaktbedrageri har ramt Rebild og omegn med stor kraft – 10 tilfælde det seneste døgn
Foto: Rigspolitiet
15. oktober 2024
Af Benedikte Jensen

Episoderne har blandt andet fundet sted i Oue, Valsgaard, Hobro, Støvring og Skørping, hvor gerningspersoner har udgivet sig for at være bankansatte. Ved at udnytte denne falske identitet har de formået at narre deres ofre til at udlevere både deres hævekort og PIN-kode.

Ud over episoderne listet nedenfor er politiet her til morgen ude til to anmeldelser mere i henholdsvis Rebild og Mariagerfjord, oplyser Lene Laustsen fra Nordjyllands Politi.

Politiet er på jagt efter to personer, der menes at stå bag bedragerierne:

  • A: Mand, 20-30 år gammel, lyst hår, skandinavisk af udseende, iført skjorte og omkring 180-190 centimeter høj
  • B: Mand, 20-25 år gammel, skandinavisk af udseende, spinkel af bygning
Flere beskudt med softguns i Støvring – nu er der nyt i sagen

Læs også: Flere beskudt med softguns i Støvring – nu er der nyt i sagen

Tilfælde i Rebild

På Bentevej i Skørping var der i går kl. 13.00 et forsøg, der dog heldigvis ikke gik til held for personen. Efter telefonisk kontakt dukkede en person op og påstod, han var fra Nordjyske Bank. Da han ikke kunne dokumentere det, blev han dog afvist.

På Jyllandsgade i Skørping var der mellem kl. 15-16 ligeledes telefonisk kontakt fra en såkaldt “sikringsmedarbejder” der påstod at være fra Spar Nord. Der blev heller ikke udleveret noget.

Anderledes gik det desværre på Elinelund i Støvring. Her ringede en ukendt mand fra banken til den forurettede og der mødte herefter en person op på adressen, der fik udleveret kortet. Der blev efterfølgende hævet 4.000 kroner.

Tilfælde i Mariagerfjord

I går kl. 13.54 fik politiet en anmeldelse fra én, hvis mor var blevet kontaktet af “banken”, omkring at der skulle være overført nogle penge via hendes dankort, hvorfor der ville komme én for at hente det. Hun afbrød dog kontakten uden yderligere.

Kl. 17.38 gik det ud over en 84-årig mand fra Oue, der blev ringet op og spurgt til, hvor mange penge han havde på kontoen og fik oplyst, han ikke længere måtte bruge sit kort. Han valgte dog ligeledes at afbryde og mener ikke, han har udleveret oplysninger, der kan misbruges. Der dukkede ikke nogen op på adressen.

Den var også gal på Frisdalsvej i Valsgaard. Samme historie med at der var hævet et beløb på kontoen, så kortet skulle afhentes. Her var anmelder dog vaks og undlod at åbne døren, da “bankpersonen” kom, men sendte i stedet en nabo ud for at se signalement på personen.

Mellem kl. 14.00-14.45 gik det desværre værre på en adresse på Skoletoften i Valsgaard. Her blev en person ringet op fra banken om at dennes dankort var kompromitteret og skulle afhentes af én fra “banken”. Personen udleverede kortet, og der blev efterfølgende hævet 1.000 kroner.

Også på H I Bies Pl. i Hobro gik det galt. Her foregik det mellem kl. 16.00 – 16.15, hvor anmelder gik med til, at de afhentede kort og udleverede samtidig et guldhjerte til personen. Der blev efterfølgende hævet et ukendt beløb på kortet.

Fremgangsmåde

Gerningsmændene opererer ved at ringe til deres ofre og påstå, at der er sket mistænkelige transaktioner på deres konto. Det drejer sig gerne om ældre borgere, der bliver kontaktet af påståede bankansatte. Der kan være tale om helt op til en halv eller hel times telefonsamtale for at skabe tillid. Herefter overtaler de ofrene til at udlevere deres hævekort og PIN-kode, ofte under dække af, at en bankansat vil komme og hente kortet for at beskytte kontoen. Denne form for bedrag er uhyggeligt effektivt og kan have alvorlige økonomiske konsekvenser for de ramte.

Myndighederne understreger vigtigheden af, at borgerne aldrig udleverer deres kort eller koder til fremmede. En bank vil aldrig bede om sådanne oplysninger over telefonen eller sende en medarbejder for at hente dem hos dig.

Sådan kan du beskytte dig

For at beskytte sig selv mod denne type kriminalitet, anbefaler politiet at være skeptiske over for uventede opkald om finansielle forhold. Sørg altid for at kontrollere opkalderens identitet ved at ringe direkte til banken via et officielt nummer. Det er også en god idé at tale med ældre familiemedlemmer og venner omkring dette fænomen, da de ofte er mål for bedragerne.

Opfordringen fra politiet er klar: Vær opmærksom og tag forholdsregler. Hvis man oplever mistænkelige opkald, bør man straks kontakte politiet for at indberette hændelsen. Deres hurtige reaktion kan forhindre yderligere bedrag og hjælpe med at fange de ansvarlige.

Borgerne i Mariagerfjord og omegn opfordres til at være på vagt og hjælpe hinanden med at holde udkig efter de mistænkte. Del informationen med naboer og netværk for at mindske risikoen for flere ofre. Sammen kan vi stå stærkt mod denne form for kriminalitet.af kontaktbedrageri i Rebild og omegn. Gennem oplysning og årvågenhed kan vi sammen gøre det sværere for bedragerne at lykkes.

Politiet advarer om svindel: MitID på DBA er under angreb

Læs også: Politiet advarer om svindel: MitID på DBA er under angreb

Døgnrapporten