Ulrik Linnemann vinder SuperCar-finale efter dramatisk RallyX Nordic 2018.

16. august 2018

.Af Klaus Hansen Specielt finalen i SuperCar vendte op og ned på forudsigelserne inden arrangementet. – Rally Cross med SuperCar er det skrappeste og hurtigste inden for motorsport med fabriksbiler, oplyser banekoordinator Kaj Storgaard. Med firehjulstræk og turbo sker der virkelig ting og sager, når kørerne træder på speederen. Så bliver 600 HK/900 Nm sluppet…

.
Af Klaus Hansen

Specielt finalen i SuperCar vendte op og ned på forudsigelserne inden arrangementet.

– Rally Cross med SuperCar er det skrappeste og hurtigste inden for motorsport med fabriksbiler, oplyser banekoordinator Kaj Storgaard. Med firehjulstræk og turbo sker der virkelig ting og sager, når kørerne træder på speederen. Så bliver 600 HK/900 Nm sluppet løs, hvorved Super Caren accelerer vildt hurtigt. Inden for 2 sekunder er hastigheden oppe over 100 km/t!

– To RC-teams fra MNJ er i 2018 startet op i SuperCar-klassen, supplerer MNJs formand og vice-løbsleder: Finn Knudsen. Ulrik Linnemann og Dennis Rømer deltog i RallyX Nordic 2018 med hver deres VW Polo 6R RX SuperCar.

Det nordiske startfelt fik optimale betingelser i kvalifikationen, og Dennis Rømer kvalificerede sig som syver til semifinalen: – Ladetrykket har drillet os i opstarts-fasen i offroad-baneprojektet. Vi er dog pænt på vej til at have fundet de fleste af hestekræfterne.

Ulrik Linnemann scorede en lidt sværere vej til semifinalen: – Allerede i første kvalifikationsheat gik gearkassen i stykker. Mekanikerne i teamet kom derfor på krævende ekstra-arbejde. Vi kom heldigvis med i gamet igen, men startede allerbagerst i semifinalen.

De to danske kørere kom i samme semifinaleheat, og skulle dyste mod de to frontrunnere i RallyX Nordic 2018, Oliver Solberg og Thomas Bryntesson. Kun tre kørere kunne komme videre til finalen, og kampen om tredjepladsen blev en tæt fight mellem danskerne. Her trak Ulrik Linnemann det længste strå.

NEVER GIVE UP er valgsproget for Linnemann Motorsport: – Jeg fik en god start på finalen og gik i front. Jeg valgte dog tidligt at køre det såkaldte jokerspor og faldt nu tilbage på fjerdepladsen, og kunne derfor i slipstrømmen holde vagtsomt øje med udviklingen i front. I lang tid så det ud til, at slutresultatet ville blive en andenplads. Et burn out på turboen hos Oliver Solberg samt en tidsstraf hos en anden konkurrent (Oliver Eriksson) betød imidlertid, at jeg scorede min allerførste internationale sejr i SuperCar.

Rally Cross afvikles efter samme koncept som speedway med 4-5 hurtige omgange, og herefter får heatet målflaget. Jokersporet er unikt for Rally Cross, og skal til dels forhindre at jævnbyrdige heats bliver afgjort af placeringerne efter første sving.

Den tredje nordjyde i RallyX Nordic 2018 på Nysum Banen var Tobias Daarbak i SuperTouring. MNJeren stillede til start med en fuldblods RX-racer, Ford Fiesta, med 300 hestekræfter under motorhjelmen.

Hestekræfterne ekspederes via en 6 trins gearkasse til baghjulene.

– Jeg havde nogle heftige dyster på Nysum Banen med mine konkurrenter fra Europamesterskabet (ERX), oplyser Tobias Daarbak. I ERX 2018 sluttede jeg på en samlet otter. På hjemmebane scorede jeg en fjerdeplads, hvilket jeg er yderst tilfreds med. Mine konkurrenter har adskillige løbs mere erfaring i både Rally Cross og SuperTouring.

I SuperCar Lites (4WD uden turbo) scorede nordmanden: Sondre Evjen etteren foran landsmanden: Ben Philip Gundersen. Mesterskabsførende – belgieren: Guillame De Ridder – lavede en klassisk bommert ved at glemme at køre jokersporet i semifinalen. Vesteuropæeren blev derfor udelukket fra etteren i semifinalen og forhindret til at køre finalen. Den samlede føring er således skrumpet noget ind.

Rebild og omegn

Se flere artikler