Hvert år har skolerne i Rebild kommune arrangeret et forfatterbesøg for deres 5. klasser. Og hver gang har dette medført en god oplevelse og et friskt BOOST til den læselyst, som er så vigtig, for at kunne lære at læse bedre samt få stillet sin nysgerrighed for nye genre og ny viden i al almindelighed.
Det være sig for de, som betegner sig som læseheste, de som elsker gode historier, for dem, som holder af at udfordre sig selv samt for de, som måske er udfordret på anden vis. Uanset, så er det for ALLE. I år var det børnebogsforfatteren Bo Skjoldborg.
Bo Skjoldborg er bedst kendt for sine serier såsom Befri-serien, Jagten-bøgerne, Doktor Kold, samt Farlig-bøgerne.
Til forskel for andre år, havde forfatteren på forhånd stillet eleverne en opgave inden foredraget. Opgaven bestod i, at læse én af forfatterens bøger og i den forbindelse lave en boganmeldelse. Bogen som skulle anmeldes hedder En farlig ven. Vinderen ville blive udtrukket af forfatteren selv. Præmien bestod af en workshop for vinderens klasse.
Bo Skjoldborg begyndte foredraget med, at fortælle om hvad og hvem der inspirerede ham i sin tid, til at begynde med at skrive. Tro det eller ej, men det hele begyndte faktisk med, at han kedede sig. Der kan af ren og skær kedsomhed faktisk komme noget godt ud af det, nemlig kreativitet og ideér. masser af ideér, hvis bare man giver lov til det. Endvidere gjorde Bo Skjoldborg opmærksom på, at en god ide ofte kommer af en dårlig.
Der blev fortalt om, hvordan han i skoletiden lagde mærke til de sjoveste ting. Den gang, hvor læreren i gymnasiet f.eks. havde øl i sit kaffekrus og hvordan morfar blev til farfar i bøgerne. Hvordan morfarens sygdom (manio-depressiv) gjorde, at han rent faktisk var sjov, at være sammen med. Morfaren havde været politimand og været i Vestre fængsel under krigen. Nogle af disse oplevelser gjorde indtryk, men kunne samtidig bruges i bøgerne. Bøgerne er alle taget med udgangspunkt i hans eget liv på den ene eller anden facon.
Én af de andre serier Doktor Kolds testamente, som foregår på et museum i opfindelser. Denne serie er inspireret af hans far, som var opfinder og havde sit eget elektronikfirma. Her blev mange gode ideér bragt til live, men ikke alle var lige gangbare.
Ikke mindst Farlig-bøgerne er inspireret fra den virkelige verden. Inspirationen kom fra en jægersoldats e-mail. En mand, som havde arbejdet som livvagt for kendte politikere. Han havde opfordret Bo Skjoldborg til, at skrive en bog om hacking af telefoner. Og efter noget betænkningstid og en del research, blev Farlig-bøgerne til.
En god pointe ud fra bogen En farlig ven er, at det er vigtigt, at gå til voksne eller andre man stoler på, hvis man oplever, at blive styret eller manipuleret af andre.
Bo Skjoldborg gjorde ligeledes opmærksom på sprogets udvikling. I sine bøger bruger han for børn i dag, ukendte udtryk som f.eks. ordene kodyl hovedpine, bred ymer, det er bare konge, hænger med skuffen og ikke at forglemme en stabel frikadunser med gule tomater. Nogle vil genkende disse ord, med et smil på læben. Andre vil få brug for, at slå dem op (i en bog) eller søge på google.
Og til alle jer, som vil lure forfatterens gode skrivetips af, kommer de her.
1) Vent ikke på en god ide bare skriv. Så kommer ideérne.
2) Glem selvkritikken bare skriv (det skal nok blive bedre senere).
3) Skriv i et hemmeligt rum (ingen skal se din tekst.med mindre du selv giver lov).
Herefter var det blevet tid til præmien. Opgaven i workshoppen lød på følgende:
Nu skal du skrive 3 korte tekster.
1) Opvarmning
Skriv frit og uden at stoppe i 5 minutter (og uden at rette. og i et hemmeligt rum).
2) Skriv en scene, nonstop
Skriv en scene i jeg-form, nutid
Du kommer ind i gymnastiksalen for at hente dine glemte gymnastiksko. Men der ligger en ulv og sover lige ved siden af skoene. Start scenen i døråbningen.
Fx:
Jeg tager fat i dørhåndtaget. Åbner. Gisper. For kun 7-8 meter fra mig ligger en ulv ()
Hvad g-gør vi ? hvisker Nynne ind i mit øre.
Hvad er en scene ?
= et øjeblik, fx 1-3 minutter (der fylder flere sider)!
3) Læs den sidste tekst
– Hvor er historien mest spændende/interessant ?
– Prøv at marker i teksten, hvor den er mest interessant uden at rette.
– Forbedre den skrevne tekst.
Alle eleverne havde deres chromebook til rådighed. Der blev tastet løs, så det var en fryd for enhver forfatter og lærers ører. Med god koncentration og overraskelse for nogle, glæde for andre, spænding samt a-ha oplevelser blev foredraget og workshoppen afsluttet med succes, for et godt og veltilrettelagt program.
Klasselærer, Sanne Madsen, som har arbejdet med opgaven sammen med eleverne, gav ligeledes udtryk for, at det også altid er inspirerende, at få andre input, som kan gøre skolearbejdet sjovt på en ny måde.
OG SÅ TILBAGE TIL, HVEM VINDEREN blev TILLYKKE TIL Isabel Aamann 5.c fra Suldrup Skole.
Skrevet af:
Mette Hansen, Suldrup Skole
Læs også: