Salling Group og Arla i prisstrid: Hvad betyder det for kunderne i Rebild?

19. september 2024

Salling Group og Arla har ikke kunnet enes om priserne på en række nicheprodukter som proteindrikke og skyr. Resultatet af de årlige prisforhandlinger har betydet, at Salling Group har valgt at fjerne kølere, der udelukkende indeholder Arla-produkter, i deres butikker på landsplan.

Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group, har til DetailWatch udtalt, at dialogen med Arla har været langvarig og til tider hård, da Salling Group ikke kan forstå Arlas prisudvikling.

Salling Group er i gang med at indgå aftaler med andre leverandører for at erstatte de fjernede Arla-produkter. Målet er at sikre større konkurrence om priserne, hvilket i sidste ende kan komme kunderne til gode.

Konsekvenser for lokale forbrugere

For kunderne i Rebild kunne ændringerne betyde, at der i fremtiden vil være forskellige produkter at vælge imellem, på hylderne i de lokale Netto og Føtex butikker. CEO i Salling Group, Anders Hagh, understreger vigtigheden af at holde dagligvarer så billige som muligt. Det kan betyde, at eventuelle nye produkter vil blive solgt til konkurrencedygtige priser, hvilket kan gavne den enkelte forbruger.

Samtidig vil det også betyde en udvidelse af sortimentet, da andre producenter får mulighed for at præsentere deres produkter i de lokale butikker. Det kan resultere i, at kunderne i Rebild fremover vil kunne finde nye og måske ukendte mærker på hylderne.

Selvom Salling Group er i fuld gang med at finde alternativer, lukker de ikke døren helt for Arla. Dialogen med Arla fortsætter, og der kan muligvis findes en løsning, der vil bringe nogle af de fjernede produkter tilbage på hylderne i fremtiden. Indtil videre er situationen dog uafklaret, og kunderne må indstille sig på, at der kan ske forandringer i varesortimentet fremover. Det bliver spændende at se, hvilke nye produkter der vil finde vej til de lokale butikker, og om der til sidst vil blive en aftale mellem Salling Group og Arla.