Nyheder
Renault Group kom stærkt ud af 2023
Renault Group har netop offentliggjort resultaterne for 2023. De viser en historisk god vækst.
Biler og Fritid: Palle Sund
2023 har været et godt år for Renault Group. Globalt voksede salget med 9 % i forhold til 2022. I alt blev der solgt 2,234.000 enheder. Kigger man isoleret set på Europa var væksten endnu mere imponerende. I alt 18,6 % i et marked, der også voksede men med mindre end Renault Group nemlig 13, 9 %
Renault Group består jo fortrinsvis af tre mærker. Renault, Dacia og Alpine.
Bedst på varebiler i Europa
Kigger man isoleret på Renault, er det globalt set det bedst sælgende franske mærke, og har en solid 2. plads, når det gælder salget af person og varevogne i Europa.
Renault er desuden nummer et, når det kommer til salg af varevogne i Europa. Kigger man på de enkelte modeller er det især Clio, der stikker ud. På det største marked der ikke overraskende er det franske er Renault Clio den bedst sælgende model – og er nummer tre samlet i Europa.
Dacia fortsætter sin offensiv
Dacia fortsætter sin rejse mod endnu større markedsandele og vandt i 2023 fire pladser på top 20 listen. Kigger man på personvogne er Dacia nummer 10 i Europa og fastholder sin position som der næstbedst sælgende bilmærke i Europa til de private bilkøbere.
Også Alpine, der i øjeblikket kun har en model nemlig A110 – oplevede en vækst her på 22 %
På vej mod C- segmentet
Men en ting er jo antallet af solgte biler noget andet er hvilke modeller. Og her konsoliderer Renault ambitionen om value over volume. Det klareste bevis på dette er, at salget af C segment biler og dem der er større, steg med 26 % i forhold til 2022.
Årsagen til det skyldes især de ret gode salgstal på Renault Arkana, Austral, Espace E-TECH Hybrid og Megane E-TECH Electric.
C/D/E segmentet udgør nu 42 % af Renaults salg, hvilket er 3 % point højere end i 2022. Og når det kommer til salg til private kunder er Renault også stærk. 65 % af salget i de fem største europæiske markeder er rettet til de private købere hvor indtjeningen typisk også er størst.
Elektrisk offensiv
Kigger man specielt på de elektrificerede biler, voksede salget her 19,7 % i forhold til året før. Nu står de elektrificerede biler for 39,7 % af personbilssalget i Europa heraf 11.3 % helt elektrisk.
Væksten i salget af de elektrificerede biler er især båret af salget af hybridmodellerne, Austral, Clio og Captur, som også er blandt de ti bedst sælgende hybridbiler i Europa.
Kigger man mod Dacia, er der her to modeller, der udgør den elektrificerede model lineup. Jogger HEV, der har været på markedet siden januar 2023, udgør 25 % af Jogger salget og kigger man på Dacia Spring er den stadig i top tre, når det gælder elbiler til private.
10 lanceringer i 2024
Kigger man mod 2024 vil endnu flere bilnyheder og øget fokus på omkostninger skabe endnu bedre resultater for Renault Group. Alene i 2024 kommer der globalt ti nye modeller på markedet.
Mest ventet er nok den nye Renault Scenic E-Tech electric og Dacia Duster, mens der på LCV siden er store forventninger til den nye Renault Master, der kommer i en version på el med markedets længste rækkevidde nemlig 460 km.
Derudover kommer også Renaults absolutte topmodel Rafale der lanceres i foråret – og som til efteråret kommer i en 4X4 300 hk version. Forventningen er også, at Dacias første C- segment SUV Bigster får premiere, ligesom R5 E-Tech Electric forventes at nå lancering internationalt, inden rådhusklokkerne ringer ind til 2025.
Kilde: renault.dk