.
Af Helle Schiønning
Rally Cross Denmark 2017 var en afdeling af det nyindstiftede RallyX Nordic samt finale i det nordeuropæiske mesterskab: NEZ.
– 14 norske og svenske RX Super Cars stillede til start, oplyser MNJs formand Finn Knudsen. – De gav en overdådig opvisning i og prøver på, hvordan man kan jonglere med en potent RC-racer. Med 600 turbo-hestekræfter under motorhjelmen samt firehjulstræk er der grundlag for motorsport i fronttempo.
– En af de ekstraordinære oplevelser var stortalentet Oliver Solberg, supplerer banekoordinator Kaj Storgård. – Både far (Petter) og onkel (Henning) har præsteret topresultater på verdensplan, hvorfor den norske gut bogstaveligt talt er flasket op med motorsport på løst underlag. Han fremviste også fighter-ånd og kørselsteknik til UG med kryds og slange. Det er imponerende, hvad den 15 år unge sympatiske knægt allerede kan med en konkurrence-racer på topplan.
Oliver Solberg var stærkt på vej til en finalesejr i RX Super Car med sin Citroën DS3 RX, som far Petter blev verdensmester med i 2014 og 2015. I finalen kom der imidlertid klumper i benzinen, hvorfor racer-motoren gik i safety mode. De afgørende hestekræfter forsvandt herefter op i den blå luft.
– RallyX Nordic-førende Thomas Bryntesson fra Sverige vandt en tæt finalesejr, fortsætter Finn Knudsen. – På de næste to podie-pladser fulgte nordmændene, Ola Fröshaug og Alexander Hvaal. Thomas Bryntesson satte samtidig ny banerekord i RX Super Car-kategorien.
Oprindelig havde EM-kometen: Ulrik Linnemann planlagt en debut i RX Super Car ved Rally Cross Denmark 2017: – Den afgørende sponsor-aftale blev ikke en realitet. Derfor kørte jeg i Frida (Peugeot 208 Super 1600), som er min konkurrence-racer i Europamesterskabet. Jeg var generelt hurtigst i NEZ-kvalifikationsheatene, og scorede finalesejren i NEZ SUPER 1600 foran min klubkammerat Jacob Wunderov i Honda Civic.
Den største fighter i Rally Cross Denmark 2017 var ikke uventet Allan Jørgensen fra MNJ i den tunede NEZ 2000-klasse: – Inden et heat får dækkene et hurtigt rul på start-asfalten for at få temperaturen op. I det første kvalifikationsheat mistede jeg en tand i førstegearet, og måtte køre resten af heatene med start i andet gear. Ved kvali-heat 2 fightede jeg så meget om etteren generelt, at jeg røg i sikkerhedssandet. Herved knækkede en trækaksel, og differentialet blev beskadiget så meget, at jeg måtte køre den sidste kvarte omgang i bakgear! I tredje kvali-heat begyndte motoren at køre på tre cylindre, hvilket i finalen betød, at jeg ikke kom hjem over målstregen!
I finalen for NEZ 2000 viste MNJeren: Jannie Rømer god race craft, og scorede en fornem 2. plads i det skrappe selskab.
I den tunede klasse over 2 liters motorvolumen (NEZ OPEN) blev bedste placering til MNJ: Benny Lindbøg Hansen med en 5. plads.
– Forhåbentlig får vi mulighed for vise endnu mere nordisk Rally Cross-race i 2018, afslutter Kaj Storgaard. – Med Rally Cross Denmark 2017 har vi gjort en fornuftig reklame for en gentagelse af RallyX Nordic-løjerne, som nu kan studeres
Foto: Slutresultatet i RX Super Car ved RallyX Nordic-premieren: Ola Fröshaug (N – nr. 2), Thomas Bryntesson (S – nr. 1) og Alexander Hvaal (N – nr. 3) (Foto: Kim Jepsen).