Del på Facebook Print siden
Torsdag 26. maj 2022 kl. 21:00
Af Lone K. Hansen
Projekt i Rebild Kommune bevilges fire millioner kroner
Problembaseret og projektorienteret læring i Rebild Kommune er et projekt, der skal medvirke til at styrke skoleelevernes kompetencer til kritisk og innovativ tænkning. Projektet er netop blevet bevilget fire millioner kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Udover at styrke elevernes kompetencer til kritisk og innovativ tænkning, skal projektet også styrke elevernes samarbejdsevner og give alle en oplevelse af, at de kan tilegne og fastholde komplekse faglige kompetencer.
Borgmester Jesper Greth har store forventninger til projektet, og er glad for at det med støtte fra A.P. Møller Fonden kan blive til virkelighed i Rebild Kommune:
- I Rebild Kommune er vi naturligvis meget optagede af at give eleverne en spændende og varieret skoledag. Og med en problembaseret og projektorienteret tilgang til undervisningen sikrer vi samtidigt, at vores børn og unge bliver rustet til det arbejdsmarked, der venter dem efter endt uddannelse. Det er naturligvis stadigvæk altafgørende at kunne læse, skrive og regne, men kravene til at kunne tænke kritisk, at være innovativ og kreativ, øges også hele tiden. Og de evner udvikles og styrkes med denne form for undervisning, slutter borgmesteren.
Aalborg Universitet som samarbejdspartner
Projektet udvikles i tæt samarbejde med Aalborg Universitet (AAU), som siden dets åbning har haft problembaseret og projektorienteret læring som central pædagogisk strategi. Så når universitetet deltager i og bidrager til dette projekt, er det næsten 50 års solid erfaring, der understøtter projektet.
Lektor på Aalborg Universitet Nikolaj Stegeager ser frem til at kunne forme et problembaseret læringsrum på skoleområdet i Rebild Kommune:
- Aalborg Universitet er begejstrede for denne mulighed for at medvirke til at udvikle nye måder, hvorpå problembaseret og projektorganiseret læring kan integreres i alle folkeskolens fag. Folkeskolen som læringsarena rummer et enormt potentiale for problembaseret og projektorganiseret læring, og vi glæder os til sammen med lærere, pædagoger og ledere i Rebild Kommune at undersøge denne pædagogiske tilgangs potentialer i forhold til at øge motivation for læring og klæde eleverne på til at håndtere de krav, som morgendagens samfund stiller, udtaler Nikolaj Stegeager, lektor, Institute of Advanced Studies in problem-based Learning.
Bygger videre på tidligere erfaringer
Lene Hvilsom er chef for Center Børn og Unge og fungerer som kommunens projektleder. Hun er især glad for det ekstra kompetenceløft det vil give kommunens skoler:
- Vi ved at problembaseret læring styrker de kompetencer elever har brug for i fremtiden, som for eksempel evnen til at samarbejde, tænke kritisk, kommunikere og være kreative og praksisfaglige. Problembaseret læring giver også elever en dybere læring, da de faglige emner ofte huskes bedre, når der arbejdes problembaseret. I Rebild Kommune har vi haft fokus på denne tilgang, blandt andet med et pilotprojekt på Suldrup Skole, og erfaringerne herfra har været meget positive. Vi venter os derfor meget af denne mulighed, for at kunne give alle skolerne et kompetenceløft i at arbejde med problembaseret læring."
Fakta
Projektet er støttet af A.P. Møller Fondens folkeskoledonation, der skal bidrage til at styrke undervisningen i den danske folkeskole til gavn for alle elever gennem støtte til efter- og videreuddannelse for lærere, ledere og pædagoger.
Rebild og omegn
Projekt i Rebild Kommune bevilges fire millioner kroner
Rebild og omegnTorsdag 26. maj 2022 kl. 21:00
Arkivbillede |
Af Lone K. Hansen
Projekt i Rebild Kommune bevilges fire millioner kroner
Problembaseret og projektorienteret læring i Rebild Kommune er et projekt, der skal medvirke til at styrke skoleelevernes kompetencer til kritisk og innovativ tænkning. Projektet er netop blevet bevilget fire millioner kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Udover at styrke elevernes kompetencer til kritisk og innovativ tænkning, skal projektet også styrke elevernes samarbejdsevner og give alle en oplevelse af, at de kan tilegne og fastholde komplekse faglige kompetencer.
Borgmester Jesper Greth har store forventninger til projektet, og er glad for at det med støtte fra A.P. Møller Fonden kan blive til virkelighed i Rebild Kommune:
- I Rebild Kommune er vi naturligvis meget optagede af at give eleverne en spændende og varieret skoledag. Og med en problembaseret og projektorienteret tilgang til undervisningen sikrer vi samtidigt, at vores børn og unge bliver rustet til det arbejdsmarked, der venter dem efter endt uddannelse. Det er naturligvis stadigvæk altafgørende at kunne læse, skrive og regne, men kravene til at kunne tænke kritisk, at være innovativ og kreativ, øges også hele tiden. Og de evner udvikles og styrkes med denne form for undervisning, slutter borgmesteren.
Aalborg Universitet som samarbejdspartner
Projektet udvikles i tæt samarbejde med Aalborg Universitet (AAU), som siden dets åbning har haft problembaseret og projektorienteret læring som central pædagogisk strategi. Så når universitetet deltager i og bidrager til dette projekt, er det næsten 50 års solid erfaring, der understøtter projektet.
Lektor på Aalborg Universitet Nikolaj Stegeager ser frem til at kunne forme et problembaseret læringsrum på skoleområdet i Rebild Kommune:
- Aalborg Universitet er begejstrede for denne mulighed for at medvirke til at udvikle nye måder, hvorpå problembaseret og projektorganiseret læring kan integreres i alle folkeskolens fag. Folkeskolen som læringsarena rummer et enormt potentiale for problembaseret og projektorganiseret læring, og vi glæder os til sammen med lærere, pædagoger og ledere i Rebild Kommune at undersøge denne pædagogiske tilgangs potentialer i forhold til at øge motivation for læring og klæde eleverne på til at håndtere de krav, som morgendagens samfund stiller, udtaler Nikolaj Stegeager, lektor, Institute of Advanced Studies in problem-based Learning.
Bygger videre på tidligere erfaringer
Lene Hvilsom er chef for Center Børn og Unge og fungerer som kommunens projektleder. Hun er især glad for det ekstra kompetenceløft det vil give kommunens skoler:
- Vi ved at problembaseret læring styrker de kompetencer elever har brug for i fremtiden, som for eksempel evnen til at samarbejde, tænke kritisk, kommunikere og være kreative og praksisfaglige. Problembaseret læring giver også elever en dybere læring, da de faglige emner ofte huskes bedre, når der arbejdes problembaseret. I Rebild Kommune har vi haft fokus på denne tilgang, blandt andet med et pilotprojekt på Suldrup Skole, og erfaringerne herfra har været meget positive. Vi venter os derfor meget af denne mulighed, for at kunne give alle skolerne et kompetenceløft i at arbejde med problembaseret læring."
Fakta
Projektet er støttet af A.P. Møller Fondens folkeskoledonation, der skal bidrage til at styrke undervisningen i den danske folkeskole til gavn for alle elever gennem støtte til efter- og videreuddannelse for lærere, ledere og pædagoger.
© Copyright 2024 Rebildidag.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Rebild og omegn
Lørdagens strømpris Rebild og omegn | Nye tal: Aarhus topper listen over skybrudsskader i 2023 - Rebild havde kun 88 Rebild og omegn | |
Lækker lyserød delikatesse: Det skal du huske, hvis du skal fange dem Rebild og omegn | Kender du en landsby i vores område, hvor der er plads til det gode liv? Rebild og omegn | |
Hadsund byder velkommen: Lokale ryttere fejrer foråret med motorcykelarrangement! Rebild og omegn | De største dyreinteresseorganisationer går sammen i et historisk samarbejde Rebild og omegn | Økodag: Køer på græs kan være fortid Rebild og omegn | ||
Høring om rammerne for Bredbåndspuljen 2024 Rebild og omegn | JYSK-elever planter 150 træer i HimmerLand Rebild og omegn | Sidste nyt fra Europahus Mariagerfjord om det kommende Folkemøde i Mariager Rebild og omegn | ||