Ny undersøgelse peger på et nuanceret billede af forskellene mellem kvindelige og mandlige iværksættere

9. december 2023

Der er flere ligheder end forskelle i forhold til, hvad der motiverer kvindelige og mandlige iværksættere. Begge køn drives af et ønske om mere frihed i arbejdslivet og den største udfordring for begge køn er frygten for at miste fast indkomst. Det viser en ny undersøgelse fra Erhvervshus Hovedstaden og Iværksætterdanmark.

Debatten om iværksætteri i Danmark fortsætter, i takt med at regeringen er ved at udarbejde en iværksætterstrategi. Et af de emner, der fylder, er antallet af kvindelige iværksættere, som kun udgør en fjerdedel af danske iværksættere (Dansk Erhverv). Iværksætterdanmark-programmet kompetenceudvikler årligt flere tusinde iværksættere ikke kun vækstiværksættere – på tværs af hele landet, og mere end halvdelen af dem er kvinder. Udgangspunktet for analysen var at blive klogere på, hvordan vi bedst kan møde iværksætternes behov med et særligt fokus på kønsmæssige perspektiver. Resultaterne har vist, at der er flere ligheder end forskelle mellem kønnene.

Begge køn foretrækker balance mellem arbejde og privatliv men for mænd betyder vækst mere end for kvinder

Fx viser undersøgelsen, at både kvinder og mænd betragter det som det største succeskriterie for deres virksomhed, når de som iværksættere kan udbetale deres egen løn. På andenpladsen ligger for begge køn en god balance mellem arbejde og privatliv. Forskellen viser sig på tredjepladsen, hvor skalering og vækst er vigtigere for mændene, mens det for kvinder handler om at bidrage til at gøre verden til et bedre sted. Fælles for begge køn er, at usikkerheden i forhold til manglende fast indkomst udgør den største udfordring, ligesom iværksætterne har ensartede kompetencebehov på tværs af køn. Rollemodeller er vigtige for både kvinder og mænd, omend vigtigere for kvinder. Dog er det ikke afgørende, at rollemodellen har samme køn, som én selv, men at man kan spejle sig i rollemodellens værdier, herunder henholdsvis fokus på vækst og skalering vs. work-life-balance.

Analysens nøgleresultater og mange personlige besvarelser peger på de mange facetter af det at være iværksætter i Danmark og understreger vigtigheden af både bredde og nuancer i forståelsen af iværksætteri. Det mener Katrine Paaby Joensen, administrerende direktør i Erhvervshus Hovedstaden:

Analysen omfatter deltagere i Iværksætterdanmark, som spænder over en bred vifte af iværksættere, der på forskellig vis bidrager til at skabe arbejdspladser, vækst og innovation i Danmark. Fra tech-iværksætteren, som motiveres af at skabe vækst, til iværksætteren, der drives af at gøre en forskel i verden, eller solo-iværksætteren, som søger friheden til at skabe egen balance mellem arbejde og privatliv. Skal vi understøtte, at de alle uanset køn kan udleve deres potentiale, er det vigtigt, at vi favner nuancerne og tager højde for både ligheder og forskelle. Analysen peger bl.a. på, at det er vigtigt at italesætte, at der er mange måder at lykkes på. Jeg håber også, at det kan være nyttigt for dem, som går med en potentiel iværksætter i maven, at vide, at man ikke står alene med sine overvejelser om udfordringer og behov. De fleste iværksættere både mænd og kvinder – oplever tvivl og usikkerhed undervejs, men springer ud i det og har succes.