Tirsdag i tidsrummet mellem kl. 16.30 og 17.13 blev en ældre kvinde på Lyngbyvej i Store Brøndum ringet op af en person fra “banken”. Det er den efterhånden velkendte problemstilling, hvor der er noget galt med personens kort, men banken flinkt sender én ud for at hente kort og pinkode.
– Det er en kedelig tendens, og vi har set en del sager over tid. De dukker op gentagne gange desværre, fortæller politiassistent Hans Henrik Sørensen fra Sagscenteret i Hobro og uddyber:
– Den ukendte mand, som ikke var fra banken, havde desværre i dette tilfælde held til at få fat i kvindens kort og kode. Der blev efterfølgende hævet omkring 5.000 kroner i en bank. Heldigvis har vi gode overvågningsbilleder fra banken til det efterfølgende efterforskningsarbejde.
Det var den rigtige bankansatte, der hjalp kvinden med at få anmeldt bedrageriet.
Opfordringen er da også klar fra Hans Henrik Sørensen:
– Vores opfordring er klart, at man skal tage en snak med sine ældre pårørende, så vi kan minimere risikoen for, at det sker igen. Der er ingen banker, der ringer ud på den måde og aftaler at hente et kort. Man skal derfor aldrig udlevere hverken kort eller kode til nogen.