Rebild og omegn
Nordjyde vender tilbage til heftig 4WD-race i Rally Cross
.Af Helle Schiønning Køreren fra Motorsport Nordjylland (MNJ) prøver i 2018 kræfter med den skrappeste RC-klasse: SuperCar, hvor nordjyden har bygget en helt ny racer: VW Polo 6R RX SuperCar helt – fra allerførste møtrik. – Populært sagt er kun karosseriet og VW-logoet på fronten identisk med gade-versionen af en VW Polo 6R, forklarer Dennis […]
.
Af Helle Schiønning
Køreren fra Motorsport Nordjylland (MNJ) prøver i 2018 kræfter med den skrappeste RC-klasse: SuperCar, hvor nordjyden har bygget en helt ny racer: VW Polo 6R RX SuperCar helt – fra allerførste møtrik.
– Populært sagt er kun karosseriet og VW-logoet på fronten identisk med gade-versionen af en VW Polo 6R, forklarer Dennis Rømer. – Bl.a. af brandmæssige årsager bliver al indmaden i passager-kabinen pillet ud. Desuden handler motorsport også om at undgå overflødig vægt, fordi dette koster brøkdele af sekunder til konkurrenterne.
Firehjulstræk (4WD) er ikke uvant for Dennis Rømer, som i 2008 blev dansk mester i en Seat Cordoba WRC.
– I nullerne lænede 4WD’erne i Rally Cross sig op af fætrene i rally, fortsætter Dennis Rømer. På hastighedsprøverne i rally er holdbarhed og uekstrem (!) topfart i højsædet, hvorfor ydeevnen “kun” var på 300 HK/550 Nm. Dette er i SuperCar anno 2018 opjusteret til næsten det dobbelte i ydeevne.
SuperCar-raceren er blandt de hurtigste inden for motorsport på verdensplan. Efter 1,9 sekunder runder speedometret på VW Polo 6R RX’eren de 100 km/t: – De 560 HK/820 Nm bliver overført via en 5-trins sekventiel gearkasse. Når først startlamperne er slukket, har jeg således ikke brug for at røre koblingen. Efter et lille vip på gearstangen skifter den selv til et højere eller lavere gear.
Rømer Motorsport har naturligt nok ikke undgået de obligatoriske børnesygdomme i det krævende motorsports-projekt: – Det ville da også være meget usjovt, såfremt alt spillede i allerførste forsøg. Ved shake down-testen konstaterede vi rystelser foran, og senere blev fortøjet rykket helt fra hinanden. Vi måtte derfor til sidst flytte gearkassen 20 cm. længere tilbage.
Sideløbende har RC-teamet fra MNJ slåsset med at finde manglende hestekræfter: – Den første måling i testbænken viste 457 HK/650 Nm, og al power’en var ikke kommet tilbage til motorrummet, da vi smug-debuterede i ERX-afdelingen på legendariske Höljes i Sverige.
Heldigvis får den nyindkøbte motor nok benzin at leve af, og vi kunne derfor strømline konkurrence-fighten mod at finde et godt set up på undervognen.
Dennis Rømer blev hurtigere og hurtigere gennem EM-arrangementet. I det fjerde og allersidste kvalifikationsheat får nordjyden endog konstateret, at der er anvendt for svagt materiale til fastholdelse af tandstangen. Denne knækkede på et af motorbanens hop, og MNJ’eren suste ud i botanikken gennem en sky af sand og sten.
– Vi har efterfølgende spottet moment-fejlen, afslutter Dennis Rømer. Turboen er desværre lettere defekt, men forhåbentlig får vi afhjulpet problemet inden RallyX Nordic-braget på hjemmebane i løbsweekenden: 11. & 12. august. Her vil vi fejre premieren for vores nye SuperCar-projekt, og satser på at nå med i semifinalerne blandt det skrappe startfelt.