Artikler
Hvad du bør vide om oliefilteret
Forbrændingsmotoren har et stort antal gnidningsdele. De smøres på den ene eller anden måde for at reducere friktionskraften og fjerne de slidprodukter, der uundgåeligt opstår under driften. Olien skal renses ved hjælp af et oliefilter for at forhindre, at det snavs, der fjernes, kommer tilbage i delene. Oliefilterets udformning kan være forskellig, men dets formål […]
Forbrændingsmotoren har et stort antal gnidningsdele. De smøres på den ene eller anden måde for at reducere friktionskraften og fjerne de slidprodukter, der uundgåeligt opstår under driften. Olien skal renses ved hjælp af et oliefilter for at forhindre, at det snavs, der fjernes, kommer tilbage i delene. Oliefilterets udformning kan være forskellig, men dets formål er den konstante rensning af smøremidlet.
Lad os nu se på princippet i oliefilteret. Oliepumpen kører olien gennem filteret, før den kommer ind i motoren. Det ubehandlede smøremiddel passerer først under tryk gennem filtermediet, som fanger de fleste forurenende stoffer. Et oliefilter består af to typer: et primært og et sekundært filter. De primære er designet til at stoppe store partikler. De sekundære filtre filtrerer og fanger derimod mindre forurenende stoffer. Olien strømmer tilbage gennem et centralt hul ind i motoren. Jo længere tid filteret er i bilen, jo flere forurenende stoffer indeholder det. Når olien passerer gennem et sådant filter, finder rensningsproceduren ikke sted.
Filtrets yderside er en metaldåse med en pakning, der gør det muligt for det at passe tæt mod motorens parringsflade. Bøsningspladen holder pakningen og er perforeret med huller omkring pakningsområdet. Det midterste hul er forsynet med et gevind til tilslutning til oliefilteraggregatet på motorblokken. Inde i beholderen er der et filtermedie, som oftest fremstillet af syntetiske fibre. Motoroliepumpen flytter olien direkte ind i filteret, hvor den kommer ind gennem et hul i grundpladens omkreds. Den snavsede olie passerer gennem filtermaterialet tilbage gennem hullet i midten, hvor den kommer ind i motoren igen.
Hvis oliefilteret fungerer dårligt, vil du sandsynligvis ikke engang vide det. Filteret er konstrueret således, at selv om det er snavset, vil ufiltreret olie strømme ind i motoren, hvilket alligevel er bedre end slet ingen olie. For at kontrollere, om oliefilteret fungerer korrekt, skal du få hjælp fra en automekaniker eller selv fjerne filteret. I nogle tilfælde skal du dog bare lytte til din bil.
Nogle mennesker beslutter sig for at foretage filterskiftet selv. De bør gøre sig bekendt med proceduren og forberede sig på proceduren. Instruktioner om, hvordan man skifter oliefilteret, vil være en hjælp.
Først skal du forberede værktøj, f.eks. en speciel skruenøgle til at fjerne den pågældende del. Du skal bruge et værktøj under aftapningsproppen. Du skal bruge en beholder med et volumen på 7 liter til at samle den brugte olie i den. Du skal bruge handsker og klude for at undgå forurening. Olie er svært at rengøre og vaske.
Procedure:
1. Varm bilmotoren op til driftstemperatur, så væsken bliver flydende.
2. Kør til inspektionsgraven, så det er let at skifte forbrugsstoffer. Bilen skal være placeret vandret.
3. Fjern påfyldningsdækslet.
4. Placer en beholder under bilen, hvori den brugte olie skal løbe ud. Skru af aftapningsproppen, der er placeret på beholderen.
5. Fjern det gamle filter.
6. Sæt drænproppen på igen, når olien holder op med at løbe ud.
7. Skru det nye filter i.
8. Påfyld olien gennem påfyldningsstudsen.
9. Skru på påfyldningsdækslet.