Høje fødevarepriser får danskerne til at prioritere madspild

1. april 2023

Mange stoler ikke på datomærkerne

En ny undersøgelse fra Epinion lavet på vegne af Too Good To Go viser, at inflationen vil påvirke de danske forbrugeres påskeindkøb. Mere end 78 pct. af forbrugerne overvejer at købe dagligvarer tæt på udløbsdatoen for at spare penge. Dog viser undersøgelsen også, at mange ikke stoler på datomærkerne. Ifølge Too Good To Go handler det om at ændre mindsettet hos forbrugerne.

Påsken står for døren, og i år bliver påskebordet måske lidt anderledes end normalt. En ny undersøgelse fra Epinion lavet på vegne af Too Good To Go viser nemlig, at 61 pct. af danske forbrugeres påskeindkøb bliver påvirket af inflationen.

Det kommer måske ikke som den største overraskelse, idet fødevarepriserne har haft en opadgående kurve det seneste halve års tid, men ifølge Too Good To Go er det glædeligt, at 78 pct. af respondenterne overvejer at købe mad tæt på udløbsdatoen til årets påskefrokost:

“Vi oplever lige nu en stigning på 27 pct. i salget af vores lykkeposer kontra sidste år, hvilket understreger den økonomiske krise, vi befinder os i. Vi håber naturligvis, at de vaner, som danskerne danner sig nu, hvor der er mere fokus på at få brugt alle de råvarer, som kommer ned i kurven, forbliver. Det er både godt for danskernes pengepung, og samtidig får vi mindsket madspildet,” siger landechef i Too Good To Go, Heidi Boye.

Selvom flere kigger mod varer tæt på udløbsdatoen, så er der blandt de 57 pct., som ikke overvejer at købe mad tæt på udløbsdatoen, en frygt for, at maden viser sig at være for gammel, men det er en frygt, som er ubegrundet ifølge Heidi Boye:

“Mad tæt på udløbsdatoen er ikke dårlig mad. Det er netop den misforståelse, som vi arbejder for at komme til livs, og derfor lancerede vi for år tilbage vores ‘Se, Duft, Smag’-mærkat, som skal guide danskerne til at bruge deres sanser, inden de kasserer maden. Men vi kan se, at der stadig ligger et stort arbejde foran os for at sikre, at flere forbrugere får ændret deres mindset, hvis vi skal mindske madspild i Danmark såvel som globalt,” siger Heidi Boye.

‘Se, Duft, Smag’-mærkatet blev udrullet på mere end 260 forskellige danske og internationale brands på baggrund af en undersøgelse, som viste, at mange forbrugere ikke kendte forskellen på mærkaterne ‘bedst før’ og ‘sidste anvendelsesdato’.

Om Too Good To Go

Too Good To Go er en social impact-virksomhed, som er sat i verden for at bekæmpe madspild.

Virksomheden blev lanceret i Danmark i 2016, og de nu over 75 mio. brugere har siden da reddet mere end 200 mio. lykkeposer med overskudsvarer. Too Good To Go har dermed sammen med sine mere end 134.000 aktive partnere på verdensplan gjort en væsentlig forskel for at reducere madspild i de 17 lande, hvor appen er aktiv.