Rebild og omegn

Business Rebilds netværksmøde mødtes om | Vindende servicekultur der skaber positivt afkast på bundlinjen

.Af Klaus Hansen Mikkel Pii, der er en af detailhandlens mest roste konsulenter, inspirerede og oplærte deltagerne i adfærdsmønstre, med henblik på at optimere det personlige salg i de fysiske butikker. 52 virksomhedsejere, ledere og medarbejdere fra kommunens detailbranche var endnu en gang indbudt til netværksmøde, hvor temaet denne gang var mersalg. Netværksmødet var det […]

Business Rebilds netværksmøde mødtes om | Vindende servicekultur der skaber positivt afkast på bundlinjen
10. maj 2019
Af Redaktion

.
Af Klaus Hansen

Mikkel Pii, der er en af detailhandlens mest roste konsulenter, inspirerede og oplærte deltagerne i adfærdsmønstre, med henblik på at optimere det personlige salg i de fysiske butikker.

52 virksomhedsejere, ledere og medarbejdere fra kommunens detailbranche var endnu en gang indbudt til netværksmøde, hvor temaet denne gang var mersalg. Netværksmødet var det sjette i rækken for detailnetværket, som er et netværk der er oprettet og faciliteret af Business Rebild med henblik på at kompetenceudvikle de lokale virksomheder inden for detail- og servicefaget. Ved netværksmødet introducerede og oplærte RCC Retail Consulting Companys konsulent, Mikkel Pii, også kendt fra DR1s programserie Spis og Spar, deltagerne i konkrete adfærdsmønstre, der kan give en positiv effekt hos kunden, og i sidste ende skabe mersalg og sorte tal på bundlinjen.

Det kræver ofte en holdningsændring i en organisation at øge serviceniveauet. Den fysiske detailhandel i de mindre byer er udfordret, og det kan have stor betydning for butikkernes eksistens. Presset fra den stigende nethandel, større indkøbscentre, ændringer i forbrugernes købsmønstre og udviklingen af den digitale teknologi er med til at stille større krav til detailhandlen, fortalte Mikkel Pii fra scenen.

Omdrejningspunktet for netværksmødet var netop at klæde virksomhederne på til at håndtere de mange forhold, der gør sig gældende i forhold til personligt salg og service, og ikke mindst give virksomhederne en række værktøjer, der kan bruges i dette arbejde.

At drive detailhandel er hårdt arbejde i disse år. Der er dog værktøjer som branchen kan tage i brug for at modstå presset. Bl.a. god ledelse, det rette salgsfokus og ikke mindst et godt serviceniveau. Netop fokusset på den gode serviceoplevelse er altafgørende i forhold til at skabe mersalg i de fysiske butikker, fortsatte Mikkel Pii og præsenterede efterfølgende deltagerne for sit bud på, hvordan konkrete adfærdsmønstre kan påvirke kunden i en positiv retning, og derved skabe mersalg.

Styrken ved den fysiske butik, er at man møder kunden direkte. At skabe en serviceoplevelse og opnå en relation med kunden er noget som webhandel ikke kan tilbyde, hvilket er en stor konkurrencefordel for de fysiske butikker.

En af deltagerne ved netværksmødet, var virksomhedsejer Lau Jessen fra Max Jessen, der selv var meget bevidst om nødvendigheden af forandringsparathed og kompetenceudvikling.

Hvis vores fysiske butikker skal fortsætte med at være relevante, bliver vi nødt til følge branchens udvikling tæt, og omstille os i forhold til denne. Det er derfor enormt udbytterigt, at vi har disse netværksmøder, hvor vi har mulighed for at få nye inputs og inspiration, som vi kan bruge i det daglige. Det vigtigste for mig ved disse møder er sparringen, både med fagpersoner, men også med de andre lokale virksomheder. Det, at vi deler viden og erfaringer, virker rigtig godt vi sidder alle og bøvler med noget, som vi kan få sparring på fra de andre.

Jane Bejlegaard Lindberg, erhvervs- og turistchef i Business Rebild, udtalte efter netværksmødet:

Det er vigtigt for os, at vi kan bistå detailbranchen i den forandringsproces, som den lige nu gennemgår. Mikkel Pii formåede på indlevende vis at inspirere og motivere de mange fremmødte fra kommunens detail- og servicefag. Det var fantastisk at opleve hvordan deltagerne engagerede sig i snakken om salg og service, og hvordan de tog imod de værktøjer Mikkel præsenterede dem for. Det bekræfter endnu en gang, at kommunens detailbranche er forandringsparate, har et ønske om at udvikle sig og lysten til at styrke erhvervsnetværket i kommunen.

Netværksmødet blev indledt med spisning og præsentation af virksomheden IDEmøbler Max Jessen A/S. Herefter bød erhvervskonsulent Birgitte Frost Larsen velkommen, før Mikkel Pii tog over med et fængende og inspirerende oplæg. Hele aftenen var der rig mulighed for at netværke, få inspiration og udveksle erfaringer virksomhederne imellem. Slutteligt fik interesserede en spændende rundtur og et indblik i Max Jessen A/S. Næste netværksmøde er allerede på plads d. 28.08.2019, hvor temaet er: Sådan bliver en virksomhed en succes på Facebook.

Politiets nye strømpistol rulles ud i Nordjylland

Læs også: Politiets nye strømpistol rulles ud i Nordjylland

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Rebild og omegn

Se flere artikler