En spørgeskemaundersøgelse fra Epinion, udført for Kræftens Bekæmpelse, viser, at flere end halvdelen af danskere mener, at lovgivning er nødvendigt for at begrænse markedsføring af usunde fødevarer til børn og unge. Lokale familier i Rebild understreger vigtigheden af, at der kommer strammere regler på dette område. Det omfatter blandt andet et forbud mod at anvende influencere i markedsføringen af disse produkter.
Ansvaret ligger hos de voksne
Der er en udbredt opfattelse blandt borgere i både Rebild og resten af Danmark, at ansvaret for overvægt hos børn ikke bør hvile på de unges skuldre selv. Med tanke på den høje procentdel af usunde reklamer, som børn og unge udsættes for, er det vigtigt, at voksne tager ansvar og handler. Sundhedseksperter og forældre i Rebild bakker op om initiativer, der kan styrke den sundhedsmæssige beskyttelse af børn og unge.
Kræftens Bekæmpelse har lanceret kampagnen ‘Ser du, hvad dit barn ser?’, som sætter fokus på dette problem og opfordrer forældre til at støtte strengere regler for markedsføring. Kampagnen satser på opbakning fra hele landet, inklusive Rebild og omegn, for at nå deres mål.
Følg med hos Rebildidag for yderligere nyheder og udviklingen på dette vigtige emne, som påvirker vores børns sundhed og fremtid.