Del på Facebook   Print siden

Børne og Familieudvalget behandler fremtidig skolekapacitet i Støvring

Rebild og omegn
Lørdag 4. september 2021 kl. 13:00

Børne og Familieudvalget behandler fremtidig skolekapacitet i Støvring
Arkivbillede Foto: Rebildidag.dk


Af Klaus Hansen

Børne og Familieudvalget i Rebild kommune holder ordinært møde den 8. september, hvor der på dagsordenen bl.a. er: skolekapacitetsudvidelser i Støvring.

På baggrund af beslutningen i Børne- og Familieudvalget den 9. juni, er der udarbejdet en analyse af mulige skolekapacitetsudvidelser for skoler i Støvring med henblik på at sikre tilstrækkelig kapacitet i forhold til prognoserne. Analysen er udarbejdet på baggrund af politisk godkendte scenarier. Det indstilles, at analysen sendes i høring.

Sagsfremstilling
Baggrund

Støvring by har oplevet stor befolkningstilvækst gennem en årrække, og denne tilvækst ser ud til at fortsætte flere år endnu. Særligt børnefamilier flytter til byen. Byens skoler vil på sigt blive udfordret i forhold til deres kapacitet, idet skolerne inden længe vil nå maksloftet for, hvor mange elever der kan starte i skolerne i Støvring.

Processen med at finde løsningsmuligheder på problemstillingen begyndte for 3 år siden, da skolekapacitet i Støvring blev behandlet i 2018. Her blev det vedtaget; at der skulle laves en tilbygning af de to eksisterende skoler i to etaper, at Karensmindeskolen fremover skulle være overbygningsskole for Øster Hornum Børneunivers og der blev lavet en ændring i skoledistriktets grænser.

Den nyeste befolkningsprognose for Rebild Kommune generelt og Støvring specifikt, blev præsenteret for Børne- og Familieudvalget d. 5. maj 2021, hvor det blev besluttet at udarbejde en ny analyse af skolekapacitet i Støvring.

Den nyeste befolkningsprognose fra foråret 2021, viser, at antallet af 6-15-årige i Støvring er steget fra 1.345 børn i 2020 til 1.384 børn i 2021, det vil sige en stigning på 39 børn. Den forventede stigning frem til år 2034 er på 722 børn. I forhold til den seneste prognose, er det en yderligere stigning på knap 130 børn samlet i Støvring.

På Børne- og Familieudvalgsmødet den d. 9. juni blev kommissoriet for analyse af skolekapacitet i Støvring godkendt. Analysen er udarbejdet med udgangspunkt i de tre opstillede scenarier i kommissoriet.

Forudsætninger

Analysen klarlægger kapacitetsbehovet og mulige scenarier for at imødekomme behovet. Analysen tager afsæt i en række forudsætninger, som alle har betydning for den endelige vurdering af kapacitetsbehovet.

I kommissoriet for kapacitetsanalysen blev forudsætningerne godkendt. Disse er:

- Antallet af klasser er uden 10. klasse og modtagerklasser

- Der er ikke tillagt elever fra andre distrikter, men er alene på baggrund af børn i skoledistrikterne i befolkningsprognosen tillagt eleverne fra Øster Hornum distrikt i overbygningsklasserne

- Nye årgange i befolkningsprognosen er fratrukket 10 % i udgangspunkt, samt 10 % af udviklingen i prognosen.

- Der udløses nye klasser ved den 27., 53., 79. samt 105. elev, hvor der maksimum er 26 elever i én klasse.

Derudover er der udelukkende kigget på placering på Rebild Kommunes egne jordarealer i Støvring samt lokaltioner tæt på en hal, for at mindske omkostningerne.

Scenarier for analyse af skolekapacitet

Scenarie 1: Udvidelse af de to skoler
Udvidelse af eksisterende skoler på egne matrikler

Scenarie 2: Overbygningsskole og to 0.-5/6. klasses skoler
Opførsel af en ny skolebygning, som rummer enten overbygningsskole eller 0.-5./6. klasses skole:​

a) Overbygningsskole som nybyggeri

b) Overbygningsskole på Karensmindeskolen

c) Overbygningsskole på Bavnebakkeskolen

Scenarie 3: Ny skole.

Opførsel af ny selvstændig 0.-9. klasses skole i Støvring

Scenarierne belyses i forhold til kapacitetsbehov, de fysiske rammer og placering, pædagogiske muligheder og overvejelser, halkapacitet, kapacitet i SFO, kapacitet til medarbejdere, udearealer samt økonomi.

Der er yderligere indhentet perspektiver og erfaringer fra de berørte skolers bestyrelse, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen, Støvring Gymnasium, Fælles elevråd, Mariagerfjord Kommune og Morsø Kommune.

Analysens resultater:

Scenarie 1: Udvidelse af de eksisterende skoler:

Bavnebakkeskolen vil være en fuld 4-sporet skole (ultimo 2021), hvilket i scenarie 1, vil forblive uændret. Desuden vil muligheden for udvidelse være minimal, da der allerede er stort pres på eksisterende udearealer. Nedlæggelse af udearealer til fordel for tilbygning på Bavnebakkeskolen vurderes ikke muligt. Udvidelse kan kun ske ved opkøb af andre matrikler.

Udvidelse af Karensmindeskolen er en mulighed. Behovet for udvidelse udgør ca. 4.220 m2, svarende til 19 klasselokaler og ekstra faglokaler. Samlet betyder det, at Karensmindeskolen bliver en 5-sporet skole med 6 spor på enkelte årgange. Udvidelsen kan placeres i det sydvestlige hjørne af matriklen, som en bygning i enten 2-plan eller 3-plan. Den nuværende parkeringsplads for personale vil skulle nedlægges, så der kan etableres udemiljøer til eleverne.

Udvidelse af en skole i denne størrelse vil kræve en gentænkning af skolens samlede organisering og læringsmiljøer, hvilket både kan anses som en fordel og ulempe. En gennemgående fordel ved dette scenarie er den røde tråd i elevernes skoleforløb, både med hensyn til faglig progression, kendskab til elevernes potentialer og særlige behov samt let tilgængelige samarbejdsflader ved overgange i skoletiden.

Scenarie 2: Overbygningsskole og to 0.-5./6. klasses skoler

a) Overbygningsskole som nybyggeri
Behov for ny overbygningsskole udgør ca. 8.800 m2., svarende til 31 klasselokaler og øvrige faciliteter til en ny skole. Samlet betyder det, at udskolingsskolen bliver en 8-10 sporet skole. Udvidelsen kan placeres på Rebild Kommunes areal øst for Arena Himmerland (boldbane eller materielgård). Der vil kunne bygges i 2-plan, enten helt eller delvist. Erstatning af boldbane kan findes.

Denne placering betyder, at overbygningsskolen kommer til at ligge på neutral grund, hvilket gør at der ikke findes en særlig tilknytning til én af skolerne samtidig med at den ligger i umiddelbar nærhed til gymnasiet og dermed kan være en del af et større campusmiljø.

b) Overbygningsskole på Karensmindeskolen:
Karensmindeskolen vil kunne rumme den samlede overbygning (7.-10. klasse). Der vil ved dette scenarie være mulighed for at anvende Bavnebakkeskolens kapacitet fuldt ud med elever fra 0.-6. klasser.

Der vil derudover være behov for at bygge en ny 0.-6. klasses skole. Den nye skole udgør ca. 7.700 m2, hvilket svarer til 26 klasser. Udvidelsen kan placeres på Rebild Kommunes areal øst for Arena Himmerland (boldbane eller materielgård). Der vil kunne bygges i 2-plan, enten helt eller delvist. Erstatning af boldbane kan findes.

Denne placering betyder, at overbygningsskolen kommer til at ligge som nabo til Støvring gymnasium og vil derfor naturligt kunne danne ramme om et campusmiljø med mulighed for skabelse af ungdomskultur og spændende læringsmiljø.

c) Overbygningsskole på Bavnebakkeskolen:
Bavnebakkeskolen vil kunne rumme den samlede overbygning plus 6. klasse (6.-10. klasse), for bedst udnyttelse af kapaciteten. Der vil ved dette scenarie være mulighed for at anvende Karensmindeskolens kapacitet fuldt ud med elever fra 0.-5. klasser, der vil derudover være behov for at bygge en ny 0.-5. klasses skole. Den nye skole udgør 6900 m2, svarende til 21 klasselokaler. Udvidelsen kan placeres på Rebild Kommunes areal Øst for Arena Himmerland (boldbane eller materielgård). Der vil skulle bygges i 2-plan, enten helt eller delvist. Ændring af lokalplan skal udføres. Der vil ske ændringer af SFO områder, faglokaler og udearealer.

Denne placering betyder, at overbygningsskolen kommer til at ligge centralt i Støvring og kan danne rammen om eget campus, hvor samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne kræver fysisk eller digital mobilitet. Ved dette scenarie skal der tages særlig højde for at skiftet sker mellem 5. og 6. klasse, hvilket kan betyde et opbrud midt i mellemtrinnet frem for i overgangen mellem mellemtrin og udskoling. Dette vil kræve en særlig faglig opmærksomhed.

Samlet perspektiver for scenarie 2:

Overbygningsskole:
Med etablering af en overbygningsskolen kan der etableres et campusmiljø med mulighed for skabelse af ungdomskultur og spændende læringsmiljøer målrettet unge. Størrelsen vil give mulighed for at skabe en bredere vifte af tilbud til de unge. Der vil ligeledes kunne etableres samarbejder med ungdomsuddannelserne, Ungdomsskolen, Kulturskolen og andre interessenter om målrettede aktiviteter og tilbud til de unge. Der vil her kunne være stort fokus og specialisering ift. at skabe aktiviteter, som er målrettet unge både af faglig og social karakter.

0.-5./6. klassesskole:

For elever i 0.-6. klasse findes en tryghed i, at de er sammen med andre børn i samme aldersgruppe. Aldersforskellen til de ældste ikke er så stor sammenlignet med en 0.-9. klasses skole. Den forholdsvis lille aldersforskel gør, at aldersspecifikke indsatser kan tilrettes målgruppen, fx faglige og sociale aktiviteter. Desuden er der mulighed for at indgå i tætte samarbejder omhandlende målgruppen, fx tandplejen, kulturskolen, foreninger mfl.

Scenarie 3: Ny 0.-9. klasses skole:

Ved udnyttelse af de to eksisterende skolers kapacitet, vil behovet for ny skole udgør ca. 6.700 m2, svarende til 20 klasselokaler og øvrige faciliteter til en ny skole. Samlet betyder det, at den nye skole bliver en 2 sporet skole. Udvidelsen kan placeres på Rebild Kommunes areal øst for Arena Himmerland (boldbane eller materielgård). Der kan bygges i 1-plan suppleret med delvist byggeri i 2-plan. Erstatning af boldbane kan findes.

Etablering af en ny skole betyder, at der aktivt skal skabes en ny organisering, kultur og læringsmiljøer, hvilket både kan anses som en fordel og en ulempe. En gennemgående fordel ved at etablere en ny skole er, at der kan skabes en røde tråd for alle elever i deres skoleforløb, både med hensyn til faglig progression, kendskab til elevernes potentialer og særlige behov samt let tilgængelige samarbejdsflader ved overgange i skoletiden. Et opmærksomhedspunkt er, at en 2-sporet skole kan være økonomisk sårbar, da få til- og fraflytninger af elever kan have stor økonomisk betydning.

Skoledistrikter

De forskellige scenarier vil udløse behov for ændring af skoledistrikterne i Støvring. Når der er truffet beslutning om, hvilket scenarie for udvidelse af skolekapaciteten i Støvring, der skal arbejdes videre med, skal der træffes beslutning om de kommende skoledistrikter.

Processen vedr. kommende skoledistrikter igangsættes november 2021. Der vil i den forbindelse blive udarbejdet kriterier for justeringerne og dannelsen af de kommende skoledistrikter.

Midlertidig skolekapacitet

Når der politisk er valgt et scenarie påbegyndes processen frem mod opførslen. Den forventede proces vil løbende blive justeret i forhold til tidsplanen, idet der er mange delelementer i processen, som enten kan tage længere eller kortere tid end forventet og planlagt. "Best case" betragtninger i forhold til procesplan for byggeriet er en ibrugtagning i marts-juni 2025.

Det betyder, at der afhængig af det valgte scenarie og de konkrete elevtal og klassedannelser kan være behov for en midlertidig skoleløsning i en periode frem til 2. kvartal 2025.

Der er ikke medtaget finansiering af en midlertidig skoleløsning i analysens økonomiberegninger. Der vil i forlængelse af den endelige beslutning blive udarbejdet konkrete løsningsforslag og økonomioverslag.

Høring

Forvaltningen forslår, at analysen af skolekapacitet i Støvring med alle scenarier sendes i en bred høring i alle skolebestyrelser og MED-udvalg på skolerne i Rebild Kommune samt hos dagtilbudsbestyrelserne i Støvring og de involverede parter, herunder Fælleselevrådet, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen og Støvring Gymnasium. Høringsfristen er den 20. september 2021.

Tidsplan - politisk behandling 2021

Hvornår

Handling

Ansvarlig

5. maj

Igangsættelse af analyse på baggrund af ny befolkningsprognose.

BFU

9. juni

Udkast til kommissorium

BFU

11. juni

Kommissorium sendes ud til relevante parter til orientering og med henblik på input herfra til dele af analyse

CBU

11. juni – 20. august

Input fra relevante parter til elementer af analysen.

CBU

8. september

Analyse behandles i BFU og sendes i høring hos berørte parter

BFU

9. september – 20. september

Høringsperiode

CBU

22. september

Analysen præsenteres for byrådet på temamøde

BY

29. september

Behandling i BFU efter høring. Oversendelse til budgetforhandlinger

BFU

Økonomi
Analysen, som i sin helhed er vedhæftet som bilag, indeholdender en beskrivelse af finansieringsmodellerne: 1) Traditionel finansiering, 2) finansiering som Offentlig-Privat Partnerskab (OPP) samr hertilhørende fordele og ulemper ved de to finansieringsmodeller.

Anlægsøkonomi:
I mio. kr.

Håndværksafgifter - Omkostninger - Bygherreleverencer - Øvrig - I alt

Scenarie 1

71 - 14 - 5 - 0 - 90

Scenarie 2a

144 - 28 - 6 - 8 - 186

Scenarie 2b

126 - 25 - 5 - 9 - 165

Scenarie 2c

114 - 22 - 5 - 9 - 150

Scenarie 3

109 - 21 - 5 - 0 - 135

Opstart af byggeri forventes at blive maj 2023, og ibrugtagning er marts-juni 2025. Tidsplanen er gældende for alle scenarier.

Midlertidig skolekapacitet er endnu ikke afdækket, men kan blive et behov afhængig af det endelige scenarie og ibrugtagningstidspunkt.

Indstilling
Forvaltningen indstiller, overfor Børne- og Familieudvalget, at:

a) Børne- og Familieudvalget godkender, at analysen sendes i en bred høring i alle skolebestyrelser og MED-udvalg i Rebild Kommune samt hos dagtilbudsbestyrelserne i Støvring, Fælleselevrådet, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen og Støvring Gymnasium. Høringsfristen er den 20. september 2021.


Kommentarer til artiklen:
Det ville have været smart at bygge en ny skole på området hvor Brikken skal bygges. Når det nu ikke er en mulighed, mener jeg, at en ny overbygningsskole vil være ideelt. Campusmiljø, gode opdaterede faglokaler! Det ville være fantastisk for byen og for eleverne.
I bør være OBS på Bavnebakkeskolens ude-arealer - er de gode nok - er der nok muligheder for børnene og bevægelsen i undervisningen? Og er der gode nok områder for at rykke N/T, BIO, ja og andre fag ud af klasseværelset?
Sidst men ikke mindst: I bør se på TRYGGE skole veje for alle elever! Hvordan kommer man fx. trygt fra Ådalen til Bavnebakkeskolen på cykel? Jernbanegade er farlig, med en masse parkering, sideveje, busser mm. jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad planen er for skolevejene i Støvring!
Signe Dalum, 05-09-2021 08:54:12


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 Rebildidag.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Rebild og omegn

Lørdagens strømpris
Lørdagens strømpris
Rebild og omegn
Nye tal: Aarhus topper listen over skybrudsskader i 2023 - Rebild havde kun 88
Nye tal: Aarhus topper listen over skybrudsskader i 2023 - Rebild havde kun 88
Rebild og omegn
Lækker lyserød delikatesse: Det skal du huske, hvis du skal fange dem
Lækker lyserød delikatesse: Det skal du huske, hvis du skal fange dem
Rebild og omegn
Kender du en landsby i vores område, hvor der er plads til det gode liv?
Kender du en landsby i vores område, hvor der er plads til det gode liv?
Rebild og omegn
Hadsund byder velkommen: Lokale ryttere fejrer foråret med motorcykelarrangement!
Hadsund byder velkommen: Lokale ryttere fejrer foråret med motorcykelarrangement!
Rebild og omegn
De største dyreinteresseorganisationer går sammen i et historisk samarbejde
De største dyreinteresseorganisationer går sammen i et historisk samarbejde
Rebild og omegn
Økodag: Køer på græs kan være fortid
Økodag: Køer på græs kan være fortid
Rebild og omegn
Høring om rammerne for Bredbåndspuljen 2024
Høring om rammerne for Bredbåndspuljen 2024
Rebild og omegn
JYSK-elever planter 150 træer i HimmerLand
JYSK-elever planter 150 træer i HimmerLand
Rebild og omegn
Sidste nyt fra Europahus Mariagerfjord om det kommende Folkemøde i Mariager
Sidste nyt fra Europahus Mariagerfjord om det kommende Folkemøde i Mariager
Rebild og omegn
Regionale nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

* indicates required